Jurken·Naaien

Nieuwjaarke zoete

Nieuwjaarke zoete, ’t varken heeft 4 voeten. 4 voeten en een staart, is dat dat geen koekske waard?

Of ken je deze: “Oudjaar, nieuwjaar, 2 koeken is een paar. ‘k Wens je een gelukkig nieuwjaar (want mijn feestjurkje is klaar!)”

In bepaalde landsdelen is een stukje van bovenstaand deuntje wel bekend, namelijk daar waar men dezevoormiddag de “koekenzingers” over de vloer kreeg. “De watte?!” hoor ik andere landgenoten denken. Hier in de streek is het traditie dat de kinderen op 31 december tijdens de voormiddag van deur tot deur gaan. Ze zingen één van de gekende liedjes (of een variant) waarmee ze hun beste wensen overmaken en krijgen in ruil een koek of ander lekkers. Je kan het wat vergelijken met driekoningen zingen, maar dan niet voor centjes.

Maar soit, na een 70-tal kinderen blij te hebben gemaakt met lekkers, heb ik ook mezelf blij gemaakt met de jurk die vanavond dienst zal doen als feestkleed. Dat het de Harriet zou worden was al beslist toen ik de La Maison Victor van november opensloeg. harriet zijkant

Het stofje zou de koperregen van Lotte Martens worden. Ik plaatste mijn bestelling, betaalde en keek elke dag uit naar het bezoek van de postbode. Na 10 dagen vruchteloos wachten op mijn stof, stuurde ik toch maar even een mailtje naar de webshop. Men mailde mij terug dat de stof blijkbaar niet meer op voorraad was. Ja lap zeg!

2 Oudjaars geleden maakte ik de Martinidress, eveneens uit LMV. De stof die ik toen gebruikte vond ik nog altijd heel mooi. Ik kocht ze in een stoffenwinkeltje in de buurt. De kans dat ze dezelfde stof nog zouden hebben was nagenoeg nihil, maar wie niet waagt…

Toen ik de stof beschreef kon de verkoopster zich de stof niet herinneren. Ze was vast uitverkocht. Op zoek naar iets gelijkaardig dan.

En dan, helemaal bovenaan op het rek zowaar vond ik “mijn stofje” terug; een zwaardere, zwarte stof met bloemen die wat rekt, (scuba vermoed ik). YES, TSJAKAA!!

jurk harriet Collage

Even wilde ik toch terug de Martini maken want die was ook nog steeds heel mooi (alleen werd de vorige veel te groot in die 2 jaar), maar 2 dezelfde jurken vond ik toch wat belachelijk. De Harriet dus, ziehier het resultaat van het laatste naaisel van dit jaar.harriet_

Aan iedereen een creatief en gelukkig 2016 gewenst!

verschillen LMV.jpg
Martini versus Harriet. Zoek de verschillen.

 

 

 

 

 

2 gedachten over “Nieuwjaarke zoete

Post je hieronder een reactie? Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

