Dagdagelijks leven

Tijd?!

De hele dag door zijn we met z’n allen druk bezig met de tijd. Het begint al als we opstaan; tijd om op te staan. De wekkerradio die afgaat. Het snoozeknopje wordt ingedrukt. We dommelen nog  10 minuutjes in. De radio weerklinkt opnieuw, we vinden opnieuw de snoozeknop, enzovoorts. Dit ritueeltje wordt nog enkele keren herhaald tot we echt niet meer anders kunnen dan op te staan – hoog tijd!

Ontbijten, wassen, aankleden, spullen inpakken – “doe verder anders komen we te laat”.

We vertrekken. Afhankelijk van hoe goed we op schema zitten, houdt de chauffeur zich voorbeeldig aan de toegelaten snelheid. Hadden we echt weing tijd om ons klaar te maken of haasten we ons van de ene afspraak naar de andere, dan wordt er in de auto nog een boke gegeten. Franse woordjes of maaltafels worden onderweg opgevraagd, kwestie van onze tijd optimaal te benutten.

We komen aan waar we moeten zijn. Als het meezit vinden we vlot een parkeerplaatsje en komen we net op tijd. (Of net te laat :-\)

De wasmachine staat zo geprogrammeerd dat de was net gedaan is als we thuiskomen. Een deel van de was wordt netjes aan kapstokjes gehangen – zo win ik tijd, want dan moet ik amper strijken. Een ander deel gaat de droogkast in.

Terwijl het eten opstaat werk ik nog even wat dingen af voor het werk – wat gedaan is, is gedaan – om na het eten verder te werken tot het weer tijd is voor iets anders. Tijd voor de hobby’s; van manlief of van de kinders of van mezelf.

Ook daarin staat tijd centraal: het behalen van tijden om tot een bepaalde groep te behoren, behaalde tijden verbeteren, je aan de voorziene tijd houden, …

Zo doen we de hele dag door tot de meeste dingen die op de planning stonden zijn afgewerkt en het weer tijd is om te gaan slapen omdat we anders morgenvroeg niet uit ons bed kunnen.

Hoog tijd om de klok een halt toe te roepen; net op tijd?

 

tijd
Tijd voor leuke dingen. Ik spaarde mijn verjaardagscadeau precies op tot het juiste moment.

Wat zijn jouw tips om tijd te winnen?

2 gedachten over “Tijd?!

  1. Ik probeer me net iets minder te focussen op die tijd. Snoozen doe ik niet (dankjewel vroege vogels van zonen!) en ik weiger mezelf af te jagen ’s ochtends. Ik ga naar huis van mijn werk als ik klaar ben en ik zie wel wanneer de avondspits rond is. Behalve op donderdag, want dan moet ik OP TIJD naar de naaiclub 😉

    Liked by 1 persoon

Post je hieronder een reactie? Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

