Dagdagelijks leven·Jurken·Naaien

Anaïs, over leven met een gouden randje

Anais Gold

Blauwtinten, azuurtonen, romig wit en goud. De Kona Bay-stof mocht ik enkele weken geleden kiezen bij Den Depot in Heist-op-den-Berg. Dat het een Anaïs zou worden stond vast. Dat er een gouden randje aan kwam besliste ik pas later.

InstagramCaptureMamCMijn vorige blogpost dateert van 22 maart. Pas bij het posten van dat bericht vernam ik via de sociale media welke gruwel zich had voorgedaan in Zaventem en Brussel. Wat voelde het ineens stom dat ik zo blij was met het perfect uitkomen van een tekening op een hemdje! Her en der verschenen foto’s van onze Belgische driekleur. Ik nam 3 klosjes garen en maakte deze foto; ook voor anderen symbolisch want hij werd meermaals gedeeld en overgenomen.

Voor mij is het de link tussen beide momenten: het zorgeloze en de keiharde realiteit, de euforie, voldoening, kinderlijke blijheid,… die ik ervaar als ik weer iets gemaakt heb en het trieste wereldnieuws dat doet beseffen dat we ons geluk niet mogen laten bepalen door anderen, dat we moeten Leven, met grote L.

Oorspronkelijk was de jurk bedoeld om aan te doen op het communiefeest van het nichtje. Het mocht wat feestelijk zijn, daarom koos ik een stofje met goud in.

Voor mij is niet de grootte van onze tv, het merk van onze auto, het hebben van de nieuwste I-phone of andere gadgets van groot belang. Eigenlijk ben ik al lang van mening dat het elke dag een beetje feest moet kunnen zijn. Liever neem ik onze kinderen mee naar een (toneel)voorstelling of workshop, de speeltuin, maken we een fietstochtje, gaan we samen op vakantie, koken of bakken we iets, … Uit mijn kindertijd herinner ik me nog heel scherp een bezoek aan de Leuvense stadsschouwburg waar poëzie werd opgedragen over de babysit die dacht dat je op de baby moest gaan zitten, een voorstelling van Gregie de Maeyer over zijn boek “De computer lekt”, een zeldzaam bibliotheekbezoek met mijn papa, kampen met de CM en de scouts, …

De materiële dingen uit mijn herinnering zijn veeleer vaag. Al duikt in mijn gedachten ook het “goei servies” op dat mama bij feesten uit de kast haalde. Heel mooi wel, wit met een  fijn bloempje (een vergeet-me-nietje) en rondom een gekarteld gouden randje, niet afwasmachinebestendig. Zonde dat het zo weinig gebruikt wordt! Het gouden randje schittert immers niet als de borden in de kast blijven, maar net wanneer ze op de tafel in volle licht mogen staan. Geldt dat ook niet voor onszelf? Ik vind van wel, vandaar het gouden randje aan deze jurk om ze extra te laten schitteren. Goud, met de “g” van “genieten van het leven.”

Een oom van mijn man zei vaak: “Het bezit van de zaak is ’t eind van ’t vermaak.” Gelijk had hij! Wat heb je aan een hoop dure spullen als je geen mooie herinneringen kan koesteren? Ja, het zou fijn zijn als ons huis verder afgewerkt raakt, maar wij kiezen liever voor quality-time. Deze jurk zal alvast niet in de kast blijven hangen tot het communiefeest in mei. Ik zal ze ook dragen voor het feest van elke dag!

Anaïs is de strikjurk die werd ontworpen door Ienemiene. Het was de 3e keer dat ik deze maakte. Van de vorige versies onthield ik dat de rug voor mij bovenaan wat te ruim zat, dus maakte ik het rugpand in het midden links en rechts 2 cm smaller. Halverweg de rug zat hij precies goed, daar werd de voorziene breedte behouden.

In de taille werd er aan beide kanten 3 cm versmald. De halsopening maakte ik ietsje dieper dan de vorige keren en wat minder breed. De armsgaten van mijn “oude” Anaïskes zijn onder de oksel te diep en doordat ik wat kilootjes verloor gaapten ze. Ik tekende de onderkant van het armsgat nu hoger, maar dat mag volgende keer toch nog 1 tot 1,5 cm hoger zijn wil er geen stukje beha zichtbaar zijn. (Nu ja, met een donkerblauw of zwart exemplaar stoort het niet echt.) Het gapen werd grotendeels opgelost door een kleiner patroon te tekenen dan vorige malen.

voor_

Het patroondeel voor het striklint werd in de lengte middendoor geknipt. Links en rechts voorzag ik naadwaarde zodat er plaats was om de gouden paspel ertegen te stikken. De strikdelen maakte ik in het midden met een steekje vast aan het striklint, zodat het wat boller staat. Op de strik verwerkte ik 3 gouden knoopjes die ooit tot de knopencollectie van mijn grootmoeder behoorden. Dit deed ik bij een vorige Anaïs ook al eens. Nu zijn er nog net 3 zulke knoopjes over.

strik

Voor het mooi afwerken van de voering aan de blinde rits maakte ik eerder al gebruik van haar handige uitleg. Tip: om geen last te hebben van voering die aan je vel of panty blijft kleven kies ik meestal voor antistatische voering. Je kan ook gewoon een onderkleed aantrekken en de voering weglaten.

voering detail

rug_rits

Gebruikte materialen: Stof Kona Bay en oudgouden paspel bij Den Depot, antistatische voering van bij Pauli in Leuven, gouden knoopjes uit de collectie die ik erfde van mijn grootmoeder, blinde rits en Gütermanngaren bij Veritas, patroon: Anaïs strikjurk van Ienemiene

InstagramCapture_6455ba54-e234-4829-8264-72550c57d01f_jpg
a sew with a view

 

Het gouden randje ging trouwens mee naar Frankrijk vorige week. De echtgenoot ging er fietsen met enkele andere fanatiekelingen, wel 850 km. De kinderen amuseerden zich rot op de camping en voelden zich de koning te rijk op hun domein, al hing daar soms al eens een donderwolkje boven. Er werd veel gezwommen, gevist ook en rondgehangen met de andere kinderen. Ik genoot van de zon, een boek, het gezelschap en naaien in open lucht. We leerden toffe mensen kennen, maakten een avontuurlijke wandeling, reden door het water met de auto-spannend, aten met wel 10 gezinnen gezellig pizza op het oude vliegveld, bakten véél pannenkoeken en we genoten zo met volle teugen dat we een beetje langer bleven.

Geef jij je leven ook een gouden randje?

13 gedachten over “Anaïs, over leven met een gouden randje

  1. Hij is prachtig. En jij had gewoon je naaimachine op reis. Hoe zalig is dat: ultiem relaxen. Mooie woorden die je daar zegt, al leef ik er niet altijd naar. Ik houd zo van mooie dingen, dat ik de neiging heb om meer te kopen dan ik nodig heb.
    Leven met grote L, dat gaan we doen xxx

    Like

    1. Zolals je weet hou ik zeker ook van mooie dingen. Daar is ook niets mis mee. Een beetje hipster in elk van ons? Wat ik koop is niet om naar te kijken of te etaleren. Maar zo ken ik jou ook. (Heb ik je ooit verteld over die merkrok die ik in Afrika droeg om vuurtje stook mee te doen voor de BBQ?) Nog ever over jouw daad van gisteren: one small step for a (wo)men, one giant leap for household 😉 Ik ben fier op jou! Yes, we can!

      Liked by 1 persoon

  2. Met veel aandacht deze post gelezen! Ja, we mogen genieten van wat ons gelukkig maakt! Meer zelfs, ik wens iedereen succeservaringen en passies toe en dat geef ik ook mee aan mijn leerlingen, veel belangrijker dan die dure auto of de laatste I-phone! En nu kan ik er nog aan toevoegen, dan krijgt je leven een gouden randje 🙂
    Je jurkje is trouwens supermooi geworden, ja hoor, laat je maar bewonderen op elke dag!!

    Like

    1. Doe ik Saskia 🙂 . Heel fijn om te lezen dat jij die boodschap ook doorgeeft aan je leerlingen! Het is immers onze taak als lkr. om de kinderen ook het echte leven te laten zien/ervaren. Hen mee naar buiten nemen, hen verwonderen over de schoonheid achter het materiële. xxx

      Like

  3. Mooie jurk, maar vooral ook prachtige woorden. Ik herinner me uit mijn jeugd ook vooral de Gebeurtenissen, niet zozeer de Dingen. Wij redeneren nu ook vaak ‘hoe veel uren hebben we moeten werken om object x te kopen?’ en heel vaak is het dat niet waard. Minder werken, meer leven, dat is wat we willen.
    En die vakantie? Ik had je foto al op Instagram gezien, maar je woorden erbij doen me ook helemaal wegdromen … Dank je daarvoor 🙂

    Like

  4. Waw, prachtig, zowel het kleed als de blogpost. Ik probeer het gouden randje levendig te houden, al verliezen we ons wel eens in de rush van alledag.
    Alvast bedankt om ons nog eens met de voetjes op de grond te zetten, en proficiat met de prachtige jurk!

    Like

Post je hieronder een reactie? Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

