Naaien·Tassen

Een pakje met een zakje

Bijna Kerst, cadeautjestijd!

Het is niet altijd makkelijk om voor iedereen het juiste cadeau te vinden. Verlanglijstjes aanleggen kan soelaas bieden, al blijven er toch lijstjes over waar wel een naam maar geen tips op prijken. Tijd om het creatieve brein aan het werk te zetten!

DSC_3824
Er staan nog enkele andere zelfmaakcadeautjes op mijn  to do-lijstje, maar deze is alvast onder de kerstboom geraakt.

Op zoek dus naar het geschikte pakje voor één van de nichtjes: een 7-jarige dame. 2 jaar geleden kreeg ze al een rokje met uiltjes cadeau.uiltjesrokje.jpg

 

Die uiltjes vond ze toen wel leuk. Toen ik onlangs op het stoffenspektakel gecoat doek met uiltjesopdruk tegenkwam, dat bovendien zeer scherp geprijsd was, wist ik het wel: uiltjes zouden het worden. Uiltjes ok, maar hoe verwerken?

In juli maakte ik in aanloop naar de vakantiekampen enkele toilettassen met een patroon dat ik een paar jaar geleden aan dit kraam kocht op het stoffenspektakel . (Ze zijn een vaste waarde daar; dat kraam met toile cirée en gecoat doek.) De patroontjes zijn supermakkelijk, zeer schappelijk van prijs en leiden tot mooie resultaten.

Eén toilettas werd een verjaardagsgeschenk voor een toffe tiener (of was het twintiger Helena 😉 ), eentje was voor de dochter en met een andere maakte ik mezelf blij. Maar zou een 7-jarige wel blij worden van een toilettas? Een andere tas dan maar…

Ik schafte aan datzelfde kraam het patroon voor een sporttas aan. Daar kan het nichtje alle kanten mee uit: zwemtas, logeertas,… Ziehier het resultaat:

sporttas uiltjes

Om de tas mooi af te werken koos ik voor rode paspel. Die koop ik trouwens liever niet meer online, tenzij ik de paspelkwaliteit van de betreffende webshop reeds voldoende ken. In de “paspeldoos” kwamen namelijk enkele dikkere, lelijke exemplaren gevuld met mousse terecht. Die wil je toch niet om iets mooi af te werken?!

Eens proberen wat het gaf als ik hem nu verwerkte. Ingeval het op niets trok, kon ik hem nog steeds vervangen. Ik stikte de paspel nog wat smaller en het resultaat viel reuze mee. Nou, daar hebben we dan mooi een mouw aan gepas(pel)t 🙂 .

Collage sporttas

Binnenin kwam nog een zakje dat dicht kan met kamsnaps. Op de bovenstaande foto zie je dat de tas toch een beetje doorhing als er iets inzat. Daarom voegde ik nog een stevig karton toe dat overtrokken werd met de sterretjes/bloemetjesdoek om in de tas te leggen .

sporttas

1e pakje klaar! Hebben jullie nog zelfmaakcadeautips?

3 gedachten over “Een pakje met een zakje

  1. Pingback: Tienertas | MamC

Post je hieronder een reactie? Ik ben benieuwd wat jij ervan vindt.

